Baie Baie Kaapstad - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Martin Vendel - WaarBenJij.nu Baie Baie Kaapstad - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Martin Vendel - WaarBenJij.nu

Baie Baie Kaapstad

Door: Marloes en Martin

Blijf op de hoogte en volg Martin

22 November 2015 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Hallo allemaal,

Dank voor jullie berichtjes. Dankzij wifi blijven we redelijk op de hoogte. Zo kijken we iedere avond met de meiden het Sinterklaasjournaal voor het slapen gaan.

De eerste ochtend in Zuid Afrika maakten we direct kennis met de gastvrijheid van de locals. Een handige buurman liet gelijk alles uit zijn handen vallen toen we met een lege accu bleken te staan (na een nachtje sleutels in het contactslot). Met zelfgemaakte (!) startkabels kreeg hij de auto na een klein uurtje weer aan de praat en konden we op pad naar de Tafelberg.

Bij de Tafelberg stond een hele lange rij: als we vooraf geen kaartjes hadden gekocht waren we misschien wel omgedraaid. Gelukkig werd het wachten beloond. Het was een heldere dag en het uitzicht was fantastisch. We hebben lekker rondgewandeld en Anouk heeft geklauterd op de rotsblokken – en (flex) foto’s ervan gemaakt. Erg leuk.

Naast een bezoek aan de Tafelberg hebben we veel ondernomen in en rond het mooie en veelzijdige Kaapstad: langs de pinguïns bij Boulders Beach, jonge struisvogeltjes bekijken op een struisvogelfarm, een bezoek aan het Aquarium, naar live muziek luisteren bij het standbeeld van Nelson Mandela, stoere golfsurfers spotten bij Muizenberg en rennen op het strand – en gefrituurde vis eten - bij Hout Bay.

Andere eerste impressies na 5 dagen Zuid-Afrika:
- Er is veel verborgen werkloosheid: veel mensen hebben minimale taakjes in een winkel, een restaurant of bij de overheid. Arbeid is goedkoop: greppels worden gewoon met een houweel geslagen door 5 man op een rij (geen graafmachientje te zien).
- Hoewel de apartheid officieel is afgeschaft is er nog heel duidelijk een onderscheid tussen blank en zwart. Blanken rijden in auto’s, donkere mensen lopen langs de weg. Bij ieder kruispunt staan donkere mensen flyers uit te delen of te bedelen. Heel veel mannen dragen een geel veiligheidshesje en bewaken bijvoorbeeld je auto als je parkeert in ruil voor een fooi. Buurten zijn gescheiden en er zijn hier ook écht (100%) zwarte scholen.
- Het prijsniveau ligt een stuk lager dan in Nederland.

Morgenochtend vertrekken we naar onze volgende bestemming: de wijnvelden in de buurt van Stellenbosch.

Liefs,
Marloes, Martin, Anouk en Anne

• 22 November 2015 - 21:10

Judith En Nanning:

Zo lieve familie, jullie raken al aardig gewend aan het land, waar je verblijft. Mooie foto's ook. Het lijkt alsof er veel gebeurd, maar toch wel uitgesmeerd over meerdere dagen. Vandaag kwam de Sint op een paard door de Gaffelstraat in Breda en trad hij ook op in Rosmalen. Wat een snelle man voor zijn leeftijd. Puck en Lise zijn gebiologeerd. De kleintjes waren allebei een beetje ziek. Hun tijd komt nog wel. Tot horens, big hug. Nanning/Judith

• 24 November 2015 - 10:46

Patricia:

Wat heerlijk om te zien hoe jullie als gezin genieten! Erg mooi! :-)

Het is heel leuk om jullie blog te lezen en foto's te zien.

Vooral zo doorgaan! LOL

Ik kijk alweer uit naar de volgende!

Liefs,

Patricia

• 27 November 2015 - 01:43

Sjoerd:

Martin, Loes, en de kids!

jullie beschrijving wijkt niet veel af van hoe het hier is! Ik dacht even dat je south carolina omschreef..;)

Leuk om te lezen, knap hoor hoe de meisjes het doen, zeker Anouk gaat er dingen van onthouden (dat zie ik bij onze dochter ook terug).

enjoy en looking forward to the photos!

gr
    sjoerd

• 28 November 2015 - 17:29

Arianne:

Hallo allemaal,

Wat fijn om te lezen dat het jullie het zo leuk hebben samen.
    Zuid Afrika is een fantastisch, intregerend en gecompliceerd land.
    Maar schitterend mooi! Daar zullen jullie in Stellenbosch al wel achter gekomen zijn.

Heel veel plezier daar!

Groetjes,